1 mars

     Publicerat den  2010-03-01 › 10:06:24
     under My Freakshow 1 kommentarer
Jag ber om ursäkt för otroligt dålig uppdatering, det var inte med mening jag har bara haft fullt upp.

Vi har ju haft besök i helgen av Peter mamma och hennes karl. Det har varit jättetrevligt och kul framförallt att de var här och vi kunde visa dem hur vi bor. Jag fick en kombinationsfödelsedagspresent också:) två kokböcker, naturligtvis kunde jag inte vänta med att öppna tills jag fyllde år. Man vill ju kunna tacka på plats och sen var man nyfiken i ett ägg. Jag fick SOMMARENS SÖTA, Har fastnat för allt i den kokboken. Finns mycket fantastiska glassar, pajer, safter m.m. Nu har jag bara Soppor, bröd och röror kvar i samlingen av Systrarna Eisenman. Sen fick jag även Sunda sötsaker, en häftig bok. Hon som har gjort den har bytt ut vetemjöl mot dinkelmjöl och så vidare. Coolt.

Som alla förmodligen redan vet så älskar jag att baka och de har bönat och bett om receptet till min tryfflar på jobbet och tycker att jag ska lägga ut det här på bloggen så nu tänkte jag ta tummen ur och göra det.

Okey here it goes:

Tryffel med flingsalt
ca 30 st kulor

200g mörkchoklad av bästa kvalitet
1 dl strösocker
2 msk vatten
2 dl vispgrädde
1 tsk flingsalt

kakao eller florsocker att rulla kulorna i (smaksak) men jag gillar kakao bäst :)

1. Hacka chokladen och lägg den i en bunke
2. Blanda socker och vatten i en kastrull. Smällt sockret på medelhög värme tills det bildas en karamellfärgad sirap.
3. Häll i grädden. Var försiktig för det kan bubbla rejält. Om sirapen stelnar, rör om och låt sjuda i några fler minuter.
4. Häll gräddblandningen över chokladen och låt stå några minuter utan att röra.
5. Blanda försiktigt till en slät kräm och låt svalna i rumstemperatur.
6. Rör sedan ner saltet och ställ in tryffelkrämen i kylskåpet.
7. Rör om då och då, låt den stå tills den stelnar.
8. När krämen är så hård att man kan rulla kulor av den är det bara att börja.
9. Häll upp lite kakao eller florsocker på en tallrik
10. Rulla kulorna i handplatorna och rulla sedan i kakaon eller florsockret.
11. När alla kulor är rullade är det dags att ställa dem i frysen i ca 1 timme.
12. Tag ur frysen och sen är de klara :)

Förvara dem i kylen då de lätt blir väldigt mjuka och kladdiga i rumstemperatur.

Varsågod alla tryffelsugna damer på jobb. Sätt igång med bakandet så kommer receptet på morotskakan senare. :)


mamma Kallin ›

Tack Moa för helgen som var. Det var så jättekul att se hur ni bor och få prata lite normalt. Telefon och dator funkar inte lika bra enligt mitt tycke. Tack så mycket. Jag är jatteglad att vi fick komma.

Datum: 2010-03-01 Tid: 20:36:51



NAME PLEASE:


GOT MAIL?:


GOT BLOG?:


DO YOUR THING:


I'LL BE BACK